Mensenrechten en corona

Mensenrechten gelden altijd, overal en voor iedereen. Ook als een coronapandemie de wereld in zijn greep houdt, mag niemand worden buitengesloten. Daarom gaat Amnesty onverminderd door met haar werk. Dit betekent dat we regeringen en bedrijven die mensenrechten schenden, blijven aanspreken.

Inperken van onze vrijheid is nodig in de strijd tegen corona

De maatregelen die regeringen nemen om verspreiding van het coronavirus tegen te gaan, betekenen een flinke inperking van onze vrijheden. Maar ze zijn nodig om het recht op gezondheid en het recht op leven zo goed mogelijk te beschermen.

Sommige regeringen misbruiken hun macht en perken vrijheden onnodig ver in

Maar we zien dat regeringen de huidige coronacrisis ook aangrijpen om het niet zo nauw te nemen met de mensenrechten. Met nieuwe wetten trekken ze de macht naar zich toe. Vreedzame activisten worden opgesloten en journalisten wordt het werken onmogelijk gemaakt. Kwetsbare vluchtelingen en gedetineerden worden aan hun lot overgelaten in overvolle kampen en gevangenissen. Hiertegen komt Amnesty in actie.

Meer weten >>