Activiteiten

Amnesty Veenendaal zet zich op verschillende manieren in voor mensenrechten. De meeste activiteiten zijn landelijk of internationaal en worden ondersteund vanuit Amnesty International Nederland. Maar we zijn ook te vinden bij een aantal lokale acties.

Mensenrechten voor iedereen

Schrijfacties

In Nederland, en ook in Veenendaal, schrijven veel mensen mee met de maandelijkse schrijfacties en dagelijkse spoedacties van Amnesty International. Dit kan online via Amnesty International Nederland, waar ook schrijfpakketten te bestellen zijn.

Write for Rights

Rond de Internationale dag van de Rechten van de mens (10 december) organiseren we ook in Veenendaal de wereldwijde Write voor Rights actie.

Collecte

Elk jaar organiseert Amnesty International een collecte om geld op te halen voor onderzoek, campagnes en activiteiten. Veenendaal heeft een netwerk van collectanten, maar nieuwe collectanten en wijkhoofden zijn meer dan welkom!

Internationale Vrouwendag

Rond 8 maart (de officiële Internationale Dag van de Vrouw) wordt elk jaar de strijdvaardigheid en solidariteit van vrouwen overal ter wereld gevierd en onder de aandacht gebracht. Amnesty International voert dan ook actie voor onder meer vrouwelijke gewetensgevangenen, slachtoffers van marteling en geweld, en mensenrechtenverdedigers.

Mensenrechten op school

Weten wat mensenrechten zijn, is belangrijk voor iedereen. Daarom willen wij dat ook kinderen en jongeren in het onderwijs kennis maken met mensenrechten. Dat doet Amnesty International onder andere door het geven van gastlessen.